Dysplazja stawu biodrowego u psa - objawy i leczenie

Przyczyny dysplazji u psa

Przyczyn dysplazja stawu biodrowego u psa należy dopatrywać się zarówno w uwarunkowaniach genetycznych, jak i czynnikach środowiskowych. Najczęstszą z przyczyn dysplazji u psów jest przynależność do dużej rasy. Do ras, które są predestynowane do wystąpienia dysplazji należą np. owczarek niemiecki, owczarek szkocki, owczarek podhalański, owczarek kaukaski, bernardyn, rottweiler, czy bokser. Pamiętaj o tym, że jeśli posiadasz szczeniaka którejś z większych ras, to nie oznacza to, że jest on skazany na wystąpienie tego schorzenia. Młode psiaki powinny jednak być szczegółowo badane pod tym kątem — im wcześniej tym lepiej. Do innych przyczyn dysplazji biodra u psów należą różne czynniki środowiskowe i styl życia zwierzęcia. Jeśli Twój pies ma nadwagę lub otyłość, co sprawia, że w trakcie ruchu jego stawy są bardziej przeciążone niż u zdrowego zwierzaka, to może to doprowadzić właśnie do wystąpienia dysplazji. Oprócz tego, ryzyko wystąpienia dysplazji jest duże u psów, u których obserwujemy szybki wzrost — wtedy stawy nie rozwijają się prawidłowo. Dodatkowo, dysplazja może być skutkiem nieprawidłowej diety u psa. Pamiętaj, aby dostarczać mu pokarm odpowiednio zbilansowany, szczególnie o wapń i fosfor. Jeśli nie jesteś pewien jaką karmę wybrać, to skonsultuj się ze swoim weterynarzem.

Dysplazja u psa – diagnostyka

Rozpoznanie dysplazji u psa ustala się na podstawie wyników badań fizykalnych i badania RTG. W trakcie badań fizykalnych, u małych psów ujawnia się ból podczas prostowania, rotacji i odwodzenia kończyny. Można też zauważyć słaby rozwój umięśnienia miednicy i luźność stawu biodrowego. Z kolei starszym psom towarzyszy ból przy prostowaniu stawu oraz ograniczona ruchomość i atrofia mięśni miednicy.

Badania rentgenowskie wykonuje się u pacjenta poddanego znieczuleniu ogólnemu, by zminimalizować jego stres. Wtedy lekarz weterynarii może szybko i sprawnie ułożyć go w odpowiedniej pozycji.

Wykonujemy następujące zdjęcia RTG:

• projekcja VD
  • hip extended view – z wyciągnięciem kończyn
  • frog view – projekcja „na żabę”
  • distraction view – z dystrakcją
  • metoda PennHip (University of Pennsylvania Hip Improvement Program)
  • projekcja DLS (dorsolateral subluxation)
  • projekcja DAR (dorsal acetabular rim)

Skuteczne może się też okazać wykonanie artroskopii stawu biodrowego, która pozwala przyjrzeć się chrząstce, więzadłu głowy kości udowej i obrąbku panewki. Ocena artroskopowa pomaga podjąć decyzję o dalszym leczeniu dysplazji stawu biodrowego u psa.

Dopiero obserwacja wyników badania fizykalnego połączona z wynikami RTG i artroskopii, a także z informacjami zebranymi podczas wywiadu lekarskiego, pozwala prawidłowo zdiagnozować dysplazję stawu biodrowego.

A – Brak oznak dysplazji stawów biodrowych

• Głowa kości udowej i panewka są ściśle dopasowane
  • Kąt określający położenie kości udowej w stosunku do panewki, tzw. kąt Norberga ≥105°

B – Na granicy dysplazji stawów biodrowych

• Prawie prawidłowe stawy biodrowe.
  • Głowa kości udowej i panewki są dopasowane, kąt Norberga wynosi ≥105° lub <105°

C – Lekka dysplazja stawów biodrowych◦Głowa kości udowej i panewka są niedopasowane.

• Kąt Norberga >100°,obecne nierówności lub niewielkie oznaki zmian zwyrodnieniowych powierzchni stawowych.

D – Średnia dysplazja stawów biodrowych

• Głowa kości udowej i panewka są niedopasowane, istnieje podwichnięcie stawu biodrowego.
  • Kąt Norberga >90°, spłaszczenie krawędzi panewki i/lub oznaki choroby zwyrodnieniowej stawów biodrowych

E – Ciężka dysplazja stawów biodrowych

• Znaczne zmiany zwyrodnieniowe.
  • Kąt Norberga <90°; spłaszczenie krawędzi panewki, deformacja głowy kości udowej (kształt grzybka, spłaszczenie) lub inne objawy choroby zwyrodnieniowej stawów biodrowych.

Dodatkowo dzięki dostępnym nam technikom istnieje możliwość oceny ryzyka wystąpienia dysplazji w przyszłości.

Wywiad lekarski

Cały proces diagnostyki i leczenia dysplazji stawu biodrowego u psa poprzedza wywiad lekarski. Lekarz w trakcie wywiadu ma za zadanie jak najlepiej poznać sytuację zdrowotną zwierzęcia oraz historię jego leczenia. Przystępując do wywiadu lekarskiego, zastanów się jakie niepokojące objawy zauważyłeś u swojego pupila i w jakich momentach one najczęściej występują. Upewnij się również, czy Twój zwierzak nie doznał w ostatnim czasie jakiegoś urazu, nie uległ wypadkowi, czy kontuzji. Przygotuj książeczkę zdrowia psa i wszelkie dokumenty na temat dotychczasowego leczenia Twojego zwierzaka.

Leczenie dysplazji stawu biodrowego u psa

Tryb leczenia dysplazji u psów dobieramy ze względu na wiek pacjenta, stopień zaawansowania choroby i wyniki badań. Możliwe jest leczenie konserwatywne i chirurgiczne. Im wcześniej przeprowadzona operacja, tym większa szansa na długotrwałe polepszenie sprawności ruchowej psa. Leczenie konserwatywne sprawdza się u psów młodocianych, gdzie stadium choroby nie jest jeszcze mocno zaawansowane, Leczenie chirurgiczne z kolei zazwyczaj stosujemy w przypadku psów starszych, u których leczenie konserwatywne nie przynosi rezultatów.

Dysplazja stawu biodrowego u psa – operacja

W przypadku kiedy mamy do czynienia z bardziej zaawansowanym stadium choroby, gdzie wystąpiły zmiany zwyrodnieniowe, to wykonujemy operację dysplazji stawu biodrowego u psa. Jednym z zabiegów chirurgicznych wykonywanych w naszej Klinice jest podwójna osteotomia miednicy (DPO), która polega na nacięciu miednicy i dopasowaniu powierzchni stawowych. Po tym zabiegu należy wyprowadzać psa jedynie na smyczy, aż do czasu, kiedy kości się zrosną.

Możliwy również jest zabieg endoprotezowania stawów biodrowych, czyli wymiany stawów biodrowych. W trakcie tego zabiegu lekarz usuwa zdegenerowaną szyjkę i głowę kości udowej, a w jej miejsce wprowadza endoprotezę wykonaną ze stopów metali. Tym sposobem możemy uzyskać sztuczny staw biodrowy (THR). Po operacji zalecane jest wsparcie profilaktyczne psa. Warto zadbać o to, by nieco ograniczyć jego aktywność fizyczną. Bardzo dobrze sprawdza się np. pływanie w basenie, które nie obciąża stawów psa. Oprócz tego, warto zapewnić psu po operacji dysplazji stawu biodrowego dietę bogatą w minerały.

Dysplazja stawu biodrowego u psa – rehabilitacja

Leczenie dysplazji stawów biodrowych u psa może być wspomagane zabiegami rehabilitacyjnymi, podczas których możemy wzmocnić okołostawowe struktury, zmniejszając tym samym kulawiznę i dyskomfort zwierzęcia. W naszej Klinice wykonujemy np. hydroterapię z użyciem hydrobieżni. Ten rodzaj ćwiczeń jest szczególnie wskazany dla zwierząt z dysplazją biodrową.

Warto wspomnieć o tym, że oprócz leczenia w klinice weterynaryjnej, należy zapewnić psu wsparcie opiekuna. Każdy właściciel psa powinien zadbać o to, by pies w okresie rekonwalescencji jak najwięcej odpoczywał. Należy zapewnić mu spokojny i komfortowy powrót do zdrowia, nawet wtedy, kiedy mogłoby się wydawać, że wygląda na w pełni zdrowego.

Kolejnym ważnym aspektem przy opiece nad zwierzęciem chorym na dysplazję stawu biodrowego jest dbałość o odpowiednie żywienie. Psy chore na dysplazję są zdecydowanie mniej chętne do ruchu niż zdrowe zwierzęta, przez co szybciej przybierają na wadze. Warto więc wykonywać regularne kontrole masy ciała. Aby ograniczyć przyrost masy ciała psa, należy ograniczyć mu ilość przyjmowanych kalorii w pożywieniu. Dieta powinna zawierać karmę bogatą w kwasy tłuszczowe omega-3 i glikozaminy/chondroitynę. Pupil powinien z kolei zrezygnować z pożywienia z wysoką zawartością tłuszczów i białka.

Cena operacji stawu biodrowego u psa

Cena operacji stawu biodrowego u psa jest zależna od wielu czynników, takich jak np. waga psa, stopień zaawansowania dysplazji, wyniki badań krwi itp. Przybliżona cena zabiegu może być ustalona telefonicznie na podstawie wstępnej rozmowy z lekarzem weterynarii. Ostateczna cena zabiegu ustalana jest podczas konsultacji ortopedycznej i obejmuje zarówno wykonanie samej operacji, jak i przygotowanie Pacjenta (badania) i profesjonalną opiekę pooperacyjną.

Dlaczego warto wybrać naszą Klinikę?

Klinika Teodorowscy to placówka, której przyświeca hasło “Lepsze życie zwierząt”. Prócz ogromnego serca, które wkładamy w opiekę nad zwierzętami, oferujemy Pacjentom specjalistyczną wiedzę i dostęp do najbardziej zaawansowanej aparatury medycznej. Endoprotezowanie stawu biodrowego (THR) to wysoce zaawansowana metoda leczenia dysplazji bioder u psa. Zabieg polega bowiem na usunięciu prawdziwego stawu biodrowego, a zastąpieniu go sztucznym. To operacja, która ratuje życie Pacjenta i sprawia, że znów może cieszyć się on swoją sprawną kończyną. Korzystamy z nowoczesnych metod leczenia wszelkich zwyrodnień stawu biodrowego. Właśnie w ten sposób, możemy dać naszym Pacjentom lepsze życie. Jeśli zauważyłeś u Twojego pupila niepokojące objawy, to jak najszybciej umów się na wizytę w naszej Klinice i rozpocznij diagnostykę w kierunku dysplazji. Przy zastosowaniu odpowiednich badań, możemy zdiagnozować prawdopodobną dysplazję nawet u pięciomiesięcznego psiaka.

dysplazja stawu biodrowego u psa

Jakie są przyczyny powstawania dysplazji stawów biodrowych u psów?

Często przyczyną dysplazji są uwarunkowania genetyczne i przynależność do dużej rasy (owczarek niemiecki, szkocki, podhalański, bernardyn, bokser itp.). Oprócz tego, do powstania dysplazji może przyczynić się nadwaga psa, przez którą pies obciąża swoje stawy podczas ruchu. Dysplazja może wystąpić także u szczeniaków, kiedy stawy nie rozwijają się prawidłowo ze względu np. na szybki wzrost.

Jak rozpoznać dysplazję stawów biodrowych u mojego psa?

Objawy dysplazji można zauważyć obserwując zachowanie psa, a dokładniej jego sposób poruszania się. Jeśli pies ma problemy z podniesieniem się z posłania lub ze wstawaniem na nasze zawołanie, to warto wykonać u niego badania w kierunku dysplazji. Pies z tym schorzeniem szybko się męczy i unika zabawy lub innych aktywności fizycznych. Dodatkowo możemy zaobserwować u niego dziwny sposób poruszania się — człapanie lub “zajęcze skoki”.

Jak jest cena operacji stawu biodrowego u psa?

Jeśli chcesz poznać cenę operacji stawu biodrowego u psa i uzyskać więcej informacji na temat leczenia tej choroby w naszej Klinice, to skontaktuj się z nami telefonicznie. Każdy plan leczenia jest u nas opracowywany indywidualnie, a cena zależna jest od wielu czynników i ustalana na konsultacji ortopedycznej z lekarzem.