Iniekcja nadoponowa L7-S - Klinika Teodorowscy

Iniekcja nadoponowa L7-S

Iniekcja nadoponowa jest jedną z metod walki z przewlekłym bólem odcinka lędźwiowo-krzyżowego wynikającego z obecności zmian zwyrodnieniowych. Zabieg polega na podaży leków sterydowych (czasami też innych substancji) bezpośrednio do kanału kręgowego.

Jest stosowana w leczeniu przewlekłego bólu w chorobie zwyrodnieniowej odcinka lędźwiowo-krzyżowego kręgosłupa ( tzw. zespół ogona końskiego). Jest to leczenie zachowawcze, które nie eliminuje przyczyn, ale daje odczuwalną poprawę i ulgę w bólu.

Połączenie pomiędzy siódmym kręgiem lędźwiowym (L7), a kością krzyżową (S) u psa i kota jest podczas ruchu zwierzęcia poddawane działaniu znacznych sił. W dłuższej perspektywie może to skutkować powstawaniem zmian zwyrodnieniowych w obrębie krążka międzykręgowego, wyrostków stawowych i struktur więzadłowych, a więc elementów łączących L7 i S.

Wypuklina krążka międzykręgowego i przerost wymienionych struktur może doprowadzić do zwężenia kanału kręgowego lub otworów międzykręgowych, co z kolei może skutkować uciskiem na nerwy rdzeniowe biegnące na dnie kanału kręgowego (określane są mianem ogona końskiego) i nerwy rdzeniowe w otworach międzykręgowych. Chroniczny ucisk i drażnienie struktur nerwowych powoduje powstanie lokalnego stanu zapalnego i wtórnie dotkliwego bólu.

Iniekcja jest przeprowadzana po uzyskaniu wyników badania rezonansu magnetycznego lub tomografii komputerowej. Do przeprowadzenia iniekcji nadoponowej L7-S1 wymagane jest skierowanie ze strony lekarza, po uprzedniej konsultacji neurologicznej.

Iniekcja nadoponowa L7-S