Dysplazja biodrowa to choroba, która może być uwarunkowana genetycznie, jak również czynnikami środowiskowymi. To zwyrodnienie stawu biodrowego, które powoduje niedorozwój bądź rozluźnienie struktur budulcowych. Powoduje to niedopasowanie głowy kości udowej do panewki w stawie biodrowym.

Najczęstszą przyczyną występowania dysplazji u psów jest ich przynależność do dużej rasy.   Główne rasy, u których występuje predyspozycja do wystąpienia dysplazji to m.in. owczarek niemiecki, owczarek szkocki, owczarek podhalański, owczarek kaukaski, bernardyn, rottweiler oraz bokser.

Innymi czynnikami, które mogą powodować dysplazję, jest nadwaga oraz otyłość. Problemy z wagą przyczyniają się do nadmiernego obciążenia stawów podczas ruchu psa. Oprócz tego, ryzyko wystąpienia dysplazji pojawia się u psów, u których obserwujemy szybki wzrost — wtedy stawy nie rozwijają się prawidłowo.

Diagnostykę młodych psów w kierunku dysplazji należy wykonywać już od 4 miesiąca życia. Przeczytajcie również o tym, w jaki sposób rozpoznaje się dysplazję stawów biodrowych u psa.

Dysplazja biodrowa u psa z certyfikatem z hodowli

Uwarunkowania genetyczne nie dają gwarancji o niewystąpieniu choroby stawów. Do naszej kliniki trafił 10-miesięczny owczarek niemiecki z hodowlanym certyfikatem świadczącym o rodzicach wolnych od dysplazji. Wykonano badanie RTG, w którym ujawniono silnie wyrażoną dysplazję oraz zwichnięcie lewego stawu biodrowego.

zdjęcie RTG - dysplazja u psa

[video width="1080" height="1318" mp4="https://www.klinikadlazwierzat.pl/wp-content/uploads/2022/05/klinika-teodorowscy-blog-przypadki-kliniczne-dysplazja-jack.mp4"][/video]