Czako, 11–letni pudel miniaturowy, to kolejny pacjent naszej kliniki. W wywiadzie odnotowano, że u psa od około dwóch lat okresowo występowały wymioty, momentami z domieszką krwi oraz biegunki – oddawany kał był ciemny i smolisty. Dodatkowo pies momentami zarządzał sobie kilkudniowe głodówki. Dwa lata temu, w wykonywanych badaniach krwi w innym ZLZ, stwierdzono jedynie zawyżone parametry wątrobowe.

Diagnostyka Czako na zapalenie trzustki w klinice

Podjęto decyzję o ponownym wykonaniu morfologii i biochemii krwi oraz dodatkowo rozszerzono diagnostykę. Zlecono test płytkowy w kierunku chorób odkleszczowych oraz test na zapalenie trzustki – czyli specyficzną lipazę trzustkową psią (cPL). W otrzymanych wynikach morfologia krwi była bez istotnych odchyleń. W biochemii krwi parametry świadczące o prawidłowym funkcjonowaniu wątroby w dalszym ciągu były podwyższone. Test w kierunku zapalenia trzustki otrzymano pozytywny (górna granica normy  wynosi 200 ng/ml, u Czako cPL wynosiło ponad 1750 ng/ml). Test w kierunku chorób odkleszczowych wykazał, iż  Czako miał kontakt z bakterią Anaplasma spp.

Z uwagi na otrzymane wyniki zlecono leczenie farmakologiczne.  Czako otrzymał wszystkie niezbędne leki, w tym doksycyklinę, z uwagi na anaplazmozę. Wykonano również płynoterapię, aby jak najszybciej rozpocząć leczenie i wyrównać wszystkie zawyżone parametry.

Z uwagi na złą tolerancję doksycykliny przez Czako lekarz prowadzący pobrał próbki krwi w celu wykonania badania PCR w kierunku obecności Anaplasma spp. Wynik uzyskano negatywny.

Po rozpoczętym leczeniu samopoczucie Czako zdecydowanie się poprawiło. Już po czterech dniach dożylnych kroplówek wskaźnik cPL zmalał do wartości 211 ng/ml, podobnie jak większość parametrów wątrobowych.

Na chwilę obecną Czako czuje się znakomicie i nie występują u niego wymioty czy biegunka.