Ortopedia zwierząt, artroskopia, FCP ➡️ Klinika Weterynaryjna Teodorowscy

Izolowany wyrostek wieńcowy przyśrodkowy kości łokciowej (Fragmented Coronoid Process -FCP) u psów

FCP to najczęściej występująca pierwotna przyczyna dysplazji w obrębie stawu łokciowego. W tym stanie jeden z wyrostków tworzy szczelinę lub pęknięcie i oddziela się od reszty kości. Oddzielenie to powoduje ból i niestabilność stawów. Najczęściej występuje w części wewnętrznej lub przyśrodkowej.

W Klinice Teodorowscy oferujemy naszym pacjentom operacyjne leczenie izolowanego wyrostka wieńcowego przyśrodkowego kości łokciowej.

Nasi specjaliści wykonują zabiegi artroskopii z wykorzystaniem swojej wiedzy oraz nowoczesnego sprzętu medycznego, w celu przywrócenia stawu do jak najbardziej normalnej anatomii oraz funkcji.

Zaobserwowałeś kulawiznę u swojego psa? Zgłoś się na konsultację, aby poznać jej przyczyny. Skontaktuj się z naszą Kliniką: +48 32 738 40 41.

Przyczyny występowania schorzenia FCP

Uważa się, że w grę wchodzi składnik genetyczny, zaobserwowano ponadto, iż schorzenie dotyczy częściej samców, niż samic. Problem jest zwykle obserwowany u psów dużych ras, takich jak berneńskie psy pasterskie, golden retrievery, labrador retrievery, rottweilery i owczarki niemieckie.

Inne czynniki wpływające na rozwój dysplazji łokcia mogą obejmować brak równowagi żywieniowej (nadmiar lub niedobory składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu), zaburzenia wzrostu, wpływy hormonalne i urazy.

Objawy izolowanego wyrostka wieńcowego przyśrodkowego kości łokciowej

Jednym z charakterystycznych objawów FCP jest kulawizna. Najczęściej pojawia się u młodych psów w wieku od 5 do 11 miesięcy. Zazwyczaj obserwuje się kulawiznę występującą w łagodnej bądź umiarkowanej postaci z odbarczaniem kończyny.

Psy z FCP podczas badania klinicznego często (ale nie zawsze) wykazują kulawiznę w obrębie stawu łokciowego. W wielu przypadkach dotknięty staw będzie spuchnięty i ciepły w dotyku. Podczas badania ortopedycznego staw łokciowy będzie miał zmniejszony zakres ruchu lub zmniejszoną ruchomość. Stosunkowo często taki stan rozwija się w obu łokciach, chociaż zwykle jest gorszy po jednej stronie.

Diagnostyka FCP

Ze względu na możliwość trwałej kulawizny lekarz weterynarii zaleca wykonanie badań diagnostycznych w postaci zdjęć RTG (prześwietlenia), jeśli u młodego psa dużej rasy jakiekolwiek kulawizny trwają dłużej niż 2 tygodnie.

Aby uzyskać dokładną ocenę kości i stawów konieczne jest wykonanie kilku zdjęć rentgenowskich każdej dotkniętej chorobą kończyny, w różnych pozycjach. Badanie takie będzie wymagać zastosowania środka znieczulającego lub uspokajającego. Pozwoli to na uzyskanie odpowiedniej pozycji diagnozowanego zwierzęcia do celów dokładnego zobrazowania kończyny.

Więcej na temat tego, jak przygotować zwierzę do badania RTG, znajdziecie na blogu klinikadlazwierzat.pl.

W przypadku psów młodszych niż 6-7 miesięcy interpretacja badania rentgenowskiego może być trudna ze względu na obecność płytek wzrostowych. W niektórych przypadkach FCP może nie być widoczny na standardowych radiogramach. Widoczne są raczej wtórne objawy związane z chorobą zwyrodnieniową stawów. W przypadku FCP diagnozę można postawić stosunkowo wczesnym przebiegu choroby za pomocą tomografii komputerowej.

Leczenie schorzenia

Leczeniem z wyboru FCP u psów jest chirurgia, której celem jest usunięcie wszelkich nieprawidłowych chrząstek lub kości, aby przywrócić staw do możliwie normalnej anatomii i funkcji. Procedura może obejmować chirurgiczną eksplorację stawu lub naprawę artroskopową.

Naprawa artroskopowa może być preferowaną techniką, ponieważ mniejsze nacięcie oznacza mniejsze uszkodzenia struktur podporowych (torebki stawowej i więzadeł). Ponadto unikamy wówczas poważnych ran pooperacyjnych, co powoduje znacznie szybszy powrót pacjenta do zdrowia.

Rokowania zwierząt z izolowanym wyrostkiem wieńcowym przyśrodkowym kości łokciowej

Jeśli staw nie będzie leczony chirurgicznie, szybko rozwiną się zmiany zwyrodnieniowe i pies będzie cierpieć z powodu przewlekłego bólu. Leczenie chirurgiczne FCP należy przeprowadzić jak najszybciej po postawieniu diagnozy, aby zminimalizować rozwój choroby zwyrodnieniowej stawów.

Po wykonanym zabiegu należy stosować się do zaleceń lekarza weterynarii. Może on zasugerować pacjentowi m.in. wykonywanie ćwiczeń rehabilitacyjnych, które w bezpieczny sposób przyśpieszą powrót zwierzęcia do zdrowia.

Izolowany wyrostek wieńcowy przyśrodkowy kości łokciowej – obszar świadczenia usług

Z zabiegów artroskopowych wykonywanych w naszej klinice korzystają psy i koty z terenu Śląska, Polski oraz zagranicy. Operujemy pacjentów m.in. z:  Tychów, Jaworzna, Gliwic, Rybnika, Żor, Lędzin, Bielska-Białej, Bierunia, Oświęcimia, Czechowic-Dziedzic, Skoczowa, Imielina, Kętów, Mysłowic, Pszczyny, Rudy Śląskiej, Rydułtów, Wodzisławia Śląskiego, Katowic, Knurowa.

FCP – cennik

Aby poznać cennik naszych usług zapraszamy do kontaktu telefonicznego. Nasz personel odpowie na wszystkie pytania i rozwieje wątpliwości.

Dlaczego warto wybrać naszą klinikę?

Lekarzom kliniki weterynaryjnej Teodorowscy przyświeca hasło „lepsze życie zwierząt”. Nasz personel wkłada całe swoje serce, aby nasi mali pacjenci jak najszybciej wrócili do zdrowia.

Personel medyczny stale poszerza swoją wiedzę uczestnicząc w szkoleniach i specjalistycznych kursach. Jesteśmy placówką nowoczesną wyposażoną w wysokiej klasy aparaturę medyczną, którą wykorzystujemy w diagnostyce naszych pacjentów – kotów i psów.

Nasza kadra

Lekarze pracujący w Klinice Teodorowscy tworzą zgrany, profesjonalny i zaangażowany zespół. Wszyscy pracownicy kliniki z empatią i troską podchodzą do każdego pacjenta. Dysponujemy nowoczesnym sprzętem i wykorzystujemy swoją wiedzę, aby jak najlepiej pomóc chorym zwierzętom.

Opinie klientów, którzy korzystali z naszej usługi FCP u psów

Nasi klienci są zadowoleni z naszych usług z zakresu ortopedii ze względu na wiedzę lekarzy oraz nowoczesny sprzęt, o czym mogą świadczyć pozytywne opinie, np. „Świetna klinika! Opieka nad zwierzakiem na najwyższym poziomie. Pani Doktor Paulina rewelacyjnie zajęła się naszym pieskiem Leosiem, świetne podejście do nawet trudnego pacjenta. Wykonanie wszystkich potrzebnych badań na miejscu i super kontakt.”

FCP u psów – pytania i odpowiedzi

Zauważyłem, że staw łokciowy mojego psa jest cieplejszy, niż reszta ciała. Czy to FCP?

Aby zdiagnozować FCP należy udać się na wizytę do lekarza weterynarii. Przeprowadzi on wywiad oraz diagnostykę w celu wykluczenia lub potwierdzenia tego schorzenia u Pana zwierzęcia.

Jakie są przyczyny występowania FCP u psów?

O przyczynach pisaliśmy w powyższym artykule. Mogą to być: skłonności genetyczne, czy brak równowagi żywieniowej.

Bibliografia:

Theresa Welch Fossum, Chirurgia małych zwierząt, tom III, wyd. 1, Wrocław, Elsevier Urban & Partner, 2010, ISBN 978-83-7609-054-2

Izolowany wyrostek wieńcowy (FCP)