Zerwanie więzadła u zwierząt

Zerwanie więzadła w obrębie kolan u psa

Zerwanie więzadła krzyżowego u psa to jedno z najczęściej występujących schorzeń ortopedycznych u zwierząt. Więzadło krzyżowe przednie zapobiega przemieszczaniu się kości piszczelowej. Zerwanie więzadła krzyżowego przedniego u psa sprawia, że piszczel przemieszcza się, sprawiając mu ból i często utrudniając poruszanie. Do zerwania więzadła kolanowego u psa dochodzi najczęściej na skutek nadwyrężenia lub zwyrodnienia więzadeł.

Staw kolanowy, budowa

Żeby dobrze zrozumieć problem urazów w obrębie kolana, należy najpierw poznać, jak bardzo skomplikowana jest budowa stawu kolanowego u psów i kotów. Staw kolanowy (articulatio genus) jest stawem złożonym i niezgodnym, na który składają się staw udowo-piszczelowy (articulatio femorotibialis) i staw udowo-rzepkowy (articulatio femoropatellaris). Na potrzeby dzisiejszego tekstu skupimy się na stawie udowo-piszczelowym. Staw ten jest zawarty pomiędzy kłykciami kości udowej a końcem bliższym kości piszczelowej. Głównymi ruchami w obrębie stawu są zginanie i prostowanie, jednak dzięki obecności łąkotek możliwe są też ograniczone ruchy rotacyjne. Na budowę stawu udowo-rzepkowego składa się torebka stawowa, jej błona włóknista i pokaźny zestaw więzadeł, w tym interesujące nas dzisiaj więzadło krzyżowe przednie i tylne.

Zerwanie więzadła u psa — przyczyny

Zerwanie więzadła możemy zaobserwować u psów w każdym wieku, zarówno u psów, jak i suczek, a także bez względu na rasę. Zerwanie więzadła krzyżowego w kolanie u psa bardzo często występuje jeśli wcześniej mieliśmy do czynienia z degeneracją więzadła. Często obserwujemy je u młodych, aktywnych psów, szczególnie większych ras. Do innych przyczyn należy nieprawidłowa budowa (tylne kończyny w pozycji prostej) lub immunozależne artropatie. Zerwanie więzadła u kota spotykane jest stosunkowo rzadko.

Zerwanie więzadła krzyżowego u psa — objawy

Jeśli mamy do czynienia z bardzo mocno zdegenerowanym więzadłem, to u psa nagle pojawia się kulawizna. Podejrzewasz zerwanie więzadła krzyżowego kolana u psa? Objawy możesz zauważyć gołym okiem — sprawdź, jakie sygnały powinny Cię zaniepokoić. Psy ze świeżo zerwanym więzadłem zazwyczaj poruszają się na trzech łapach, nawet nie podpierając kończyny o podłoże. Często można zauważyć również trudności w trakcie siadania i wstawania. Piesek podczas siadania zostawia chorą łapkę wysuniętą na bok. Dolegliwości bólowe i związania z nimi kulawizna pogarszają się po wzmożonym wysiłku fizycznym lub wręcz przeciwnie — po przerwaniu dłuższego odpoczynku. Takie właśnie zachowanie mogą oznaczać zerwanie więzadła kolanowego u psa. Objawy możesz zauważyć również wtedy, kiedy pies chcąc oszczędzić sobie bólu, często siada na podwyższonych miejscach, np na schodach lub niskich siedziskach.

Początkowe objawy związane z kulawizną mogą ustąpić w ciągu kilku miesięcy, ale w tym czasie więzadło wciąż ulega degeneracji, a schorzenie pogłębia się. W zaawansowanym stadium, ból i kulawizna towarzyszą zwierzakowi praktycznie cały czas. Warto więc zareagować odpowiednio szybko, ponieważ pozorna poprawa samopoczucia psa we wczesnym stadium uszkodzenia, może okazać się pozorna. Podejrzewasz u swojego pupila zerwanie więzadła krzyżowego? Objawy obejmują także obrzęk w okolicy stawu. Jeśli go zauważysz, zgłoś się do lekarza weterynarii na badanie przedmiotowe.

Zerwanie więzadła krzyżowego u psa — diagnoza

Podczas badania kolana, pies cierpiący na zerwanie więzadła krzyżowego może czuć niepokój i stres, co powoduje napięcie ciała. Aby je wyeliminować, stosuje się znieczulenie ogólne albo głębokie uspokojenie farmakologiczne. To z kolei utrudnia wyczucie chwiejności kolana u psa. U chorego zwierzęcia zazwyczaj wyczuwalny jest obrzęk stawu w okolicy ścięgna rzepki. Często również można zaobserwować zanik muskulatury w udzie. Chora kończyna jest dużo bardziej wiotka i szczupła niż ta zdrowa. Podczas zginania chorego kolana, możemy usłyszeć krepitację, czyli niepokojący trzeszczący dźwięk. Podczas badania, lekarz weterynarii bada stabilność kolana w kilku pozycjach — kiedy kolano jest wyprostowane, zgięte do 90 stopni oraz zgięte w naturalnym kącie w pozycji stojącej. Wynik testu będzie negatywny, jeśli lekarz odnotuje więcej niż 2 mm odchylenia od prawidłowego ruchu. Dotyczy to psów dorosłych. Z kolei u psów młodszych, przesunięcie powyżej 5 mm będzie nieprawidłowe.

Zerwanie więzadła krzyżowego u psa — badanie obrazowe

Dzięki radiogramom, możemy wykluczyć inne przyczyny kulawizny u psa. Badanie rentgenowskie może zobrazować utratę tłuszczu podrzepkowego oraz rozciągnięcie doogonowej torebki stawu. W przypadku chorej kończyny można również zauważyć narośla kostne wzdłuż grzebienia bloczka oraz zgrubienia kości podchrzęstnej piszczeli. Ocenę stanu więzadła krzyżowego umożliwia również rezonans magnetyczny. Dzięki artroskopii możemy uwidocznić złogi włóknika, miejsca zerwania więzadła, a także zaobserwować zmiany jego zabarwienia.

Zerwanie więzadła krzyżowego u psa — leczenie zachowawcze

Po wykonaniu powyższych badań, lekarz może stwierdzić, czy jest to zerwanie więzadła krzyżowego tylnego u psa. Leczenie możemy podzielić na leczenie farmakologiczne i leczenie chirurgiczne. Leczenie konserwatywne jest najskuteczniejsze w przypadku mniejszych psów, o masie ciała poniżej 10 kg. Po takim leczeniu zachowawczym, wiele lżejszych psów odzyskuje sprawność kończyny. Bardzo często jednak, w wyniku odciążenia kiedyś chorej kończyny, może pojawić się osłabienie lub zerwanie więzadła nogi zdrowej — ponowne zerwanie więzadła krzyżowego u psa. Obustronne zerwanie więzadła jest dużo trudniejsze do wyleczenia niż leczenie jednostronnego uszkodzenia.

Zerwanie więzadła krzyżowego u psa — leczenie chirurgiczne

Oprócz zastosowania niesteroidowych leków przeciwzapalnych i odpoczynku, wskazane jest dodatkowo leczenie chirurgiczne. Podczas postępowania chirurgicznego można zastosować różne techniki rekonstrukcyjne:

• Osteotomia kątowa (TPLO) — metoda, która zmienia kąt nachylenia stawu. Poprzez aktywne związanie stawu, możemy poprawić mechanikę kolana. Metoda ta sprawdza się w przypadku całkowitego lub częściowego zerwania u psów większych, bardziej dynamicznych. Polega na stabilizacji stawu poprzez umieszczenie w nim tytanowej płytki. Idealna metoda w przypadku psów, u których trudniej zastosować rehabilitację.
  • Technika wysunięcia guzowatości piszczeli (TTA) — metoda, która polega na ustawieniu więzadła rzepki w pozycji prostopadłej do sił ścinających w kolanie.
  • Osteotomia klinowa piszczeli (TWO) — metoda podobna do TPLO. Jednak nie narusza struktur mięśniowo-więzadłowych.
  • Wewnątrztorebkowa rekonstrukcja
  • Zewnątrztorebkowa rekonstrukcja
  • Technika wysunięcia głowy kości strzałkowej
  • Technika imbrykacji

Zerwanie więzadła krzyżowego u psa — rehabilitacja

W Klinice Teodorowscy dysponujemy aparaturą do różnego rodzaju rehabilitacji. Pomagamy m.in. wrócić do zdrowia zwierzakom, które przeszły operację leczenia zerwanego więzadła. Przy tego typu schorzeniach, proponujemy np. magnetoterapię. Polega ona na wykorzystaniu pola magnetycznego. Odpowiednia częstotliwość, kształt impulsu i dawka może pomóc zwierzakowi powrócić do zdrowia. Poza magnetoterapią w naszej placówce wykonujemy z Pacjentami ćwiczenia bierne oraz streching, które pomagają zwierzakowi rozluźnić mięśnie i poprawić ich elastyczność. W trakcie rehabilitacji zerwania więzadła rzepki u psa lub zerwanie więzadła krzyżowego przedniego i tylnego, działamy według wypracowanego schematu rehabilitacyjnego. Tak, aby dostosować odpowiednie czynności do danego etapu. Bierzemy pod uwagę aktualną kondycję zwierzęcia oraz gotowość do podejmowania aktywności fizycznej.

Zerwanie więzadła u kota

Zerwanie więzadła krzyżowego u kota jest spotykane rzadziej niż zerwanie więzadła u psa. Zazwyczaj powstaje ono w wyniku przewlekłej otyłości lub urazu mechanicznego. Proces diagnostyki zerwania więzadła kolanowego u kota przebiega podobnie jak w przypadku psa. Jako metodę stabilizującą staw stosujemy m.in. TPLO i TTA.

Dlaczego warto wybrać naszą Klinikę?

Jako jedna z niewielu lecznic w okolicy, wykonujemy zaawansowane operacje stawu kolanowego. Stosujemy metody TPLO, TTA oraz TTA RAPID. Zabieg TPLO wykonuje dr. n. wet. Oliwier Teodorowski, który uzyskał 1. poziom MasterClass z dziedziny ortopedii i WSAVA. Prócz tego, oferujemy również niezawodne metody diagnostyczne. W diagnostyce zerwania więzadła w kolanie u psa wykonujemy artroskopię stawu kolanowego. Dysponujemy całym wachlarzem nowoczesnego sprzętu, jak np. tomograf komputerowy czy radiograf cyfrowy, które pozwalają nam właściwie zbadać psa i zlokalizować miejsce i typ urazu. Do opieki nad zwierzętami podchodzimy kompleksowo. Poza ortopedią, specjalizujemy się również w neurochirurgii, chirurgii miękkiej, czy rehabilitacji. Na miejscu oferujemy także szpital dla zwierząt, gdzie zwierzaki, pod naszą stałą opieką, mogą odpocząć i wrócić do zdrowia po zabiegu. Dodatkowo świadczymy usługi z zakresu dermatologii, stomatologii, pielęgnacji zwierząt (usługi groomerskie). A jeśli będziesz chciał wyjechać na wakacje, możesz spokojnie powierzyć nam swojego pupila i oddać go do naszego hotelu dla zwierząt.

Zerwanie więzadła krzyżowego u psa — koszt

Koszt leczenia zerwania więzadła krzyżowego w kolanie u psa jest różny u każdego Pacjenta. Przede wszystkim cena zależy od wybranej metody leczenia. Jeśli lekarz zdecyduje, że skuteczne będzie zastosowanie jedynie leczenia zachowawczego, to koszt będzie niższy, niż w przypadku leczenia chirurgicznego. Szacunkowa cena może zostać ustalona dopiero po konsultacjach z lekarzem weterynarii, zebraniu informacji o Pacjencie i wstępnej diagnozie. Zapraszamy na konsultacje, jeśli zauważyłeś u swojego psa niepokojące objawy przypominające zerwanie więzadła krzyżowego.

Jak objawia się zerwane więzadło u psa?

U psów z zerwanym więzadłem najczęściej można zaobserwować sztywne kończyny, oszczędzanie chorej kończyny i przenoszenie ciężaru na drugą — zdrową oraz charakterystyczny, trzeszczący dźwięk podczas zginania kolana. Ponadto psu towarzyszy bolesność stawu kolanowego i w okolicy.

Czy da się wyleczyć zerwane więzadło?

Dzięki nowoczesnym technikom weterynaryjnym, da się skutecznie wyleczyć zerwane więzadło u psa. Dzięki np. zabiegowi TPLO oraz wdrożeniu rehabilitacji, możemy szybciej pomóc zwierzakowi odzyskać pełną sprawność ruchową i lepsze samopoczucie.

Jaką Klinikę warto wybrać?

Przy wyborze Kliniki, warto zwrócić uwagę na doświadczenie, które posiada cały personel medyczny w leczeniu tego typu schorzeń oraz metody i aparaturę, którą dysponuje dana placówka. Warto wybrać lecznicę, która oferuje dodatkowo zabiegi rehabilitacyjne, które pomogą zwierzakowi sprawniej przejść proces rekonwalescencji.