Niezrośnięty wyrostek łokciowy u psa UAP - leczenie ➡️ Klinika Weterynaryjna Teodorowscy

Niezrośnięty wyrostek dodatkowy kości łokciowej u zwierząt - UAP - diagnostyka i leczenie

UAP jest schorzeniem polegającym na odseparowaniu wyrostka dodatkowego od kości łokciowej. Wynika ono z inkongruencji stawu (jej przyczyną może być zarówno syndrom krótkiej kości promieniowej jak i łokciowej). Choroba ta występuje zazwyczaj u psów rosnących – zwykle u Owczarków niemieckich, Greyhoundów, Afganów oraz Bassetów. Odseparowanie wyrostka kostnego powoduje ból w stawie, czego objawem jest kulawizna.

Jak diagnozuje się UAP?

W większości przypadków diagnostyka opiera się na podstawowym badaniu ortopedycznym oraz badaniu radiograficznym. Poza podstawowymi projekcjami (dorso-ventralną oraz lateralną) wykonuje się zdjęcie boczne we fleksji, czyli zgięciu stawu. W niektórych przypadkach –kiedy odłam kostny jest bardzo zbliżony do kości, może być konieczne wykonanie badania tomografii komputerowej dla dokładnego określenia pozycji wyrostka.

Jak leczy się UAP?

Ze względu na długotrwałe konsekwencje tej dolegliwości, do których zalicza się rozwój zapalenia stawu i kości – osteoarthritis, konieczne jest wykonanie zabiegu chirurgicznego. Jedynie gdy wyrostek dodatkowy kości łokciowej nie jest całkowicie oddzielony, nie jest zmieniony chorobowo, a zwierzę jest młode, można zastosować unieruchomienie stawu. Jednak taka forma leczenia daje pozytywny skutek jedynie w lekkich przypadkach i nie daje stuprocentowej gwarancji wyleczenia. Jeśli wyrostek dodatkowy jest zmieniony nawet w lekkim stopniu, konieczna jest interwencja chirurgiczna.

Istnieją dwie możliwości postępowania. Jeśli odłamek kostny zachował swój kształt możliwa jestjego stabilizacja. Przy użyciu specjalnych śrub oderwany wyrostek mocuje się do kości łokciowej. Rekonwalescencja po takim zabiegu trwa zwykle około 6-8 tygodni. Jeśli kształt odłamka kostnego uległ zmianie usuwa się go całkowicie. Metoda ta ze względu na swoją skuteczność stosowana jest powszechnie na całym świecie. Należy jednak pamiętać, że w przypadku tego schorzenia pomimo stabilizacji bądź usunięcia wyrostka dodatkowego kości łokciowej staw nigdy nie powraca do całkowitej sprawności.

Aby zapewnić zwierzęciu długie i komfortowe życie, warto rozważyć regularne stosowanie rehabilitacji. Nasi rehabilitanci na pierwszej wizycie tworzą plan działania, który obejmuje różne rodzaje zabiegi i ćwiczenia, a także ich natężenie – dzięki temu pupil wróci do formy silny i zdrowy!
Niezrośnięty wyrostek dodatkowy (UAP)