Badanie stawów biordowych - diagnostyka i leczenie ankylozy, dysplazji

Dysplazja stawów biodrowych to choroba dotycząca stawów biodrowych, doprowadzająca do ich zwyrodnienia. Jest chorobą dziedziczną, która może przez długi czas nie dawać żadnych widocznych objawów klinicznych.
Zapobieganie i odpowiednio szybka interwencja dają większą szansę na zatrzymanie postępujących zmian zwyrodnieniowych. Może wystąpić także na skutek przebytego urazu, dlatego poza zwiększonym ryzykiem rozwoju u ras predysponowanych, może wystąpić u każdego psa i w każdym wieku.

Jak przygotować zwierzę do badania?

Do badania stawów biodrowych wymagana jest 12-godzinna głodówka, ponieważ do badania pies poddawany jest tzw. premedykacji (w celu rozluźnienia/uspokojenia). Pozycja do tego badania jest na tyle niewygodna dla psa, że mimo łagodnego charakteru zwierzęcia, bez podania mu środków rozluźniających najczęściej nie udaje się odpowiednio wyciągnąć kończyn tylnych, żeby móc prawidłowo ocenić stawy, co doprowadza do niepotrzebnego mnożenia projekcji i w związku z tym naświetlania pacjenta.

Standardowo u psów młodych dodatkowo wykonujemy projekcje z tzw. dystrakcją, która pozwala już w 16 tygodniu życia wykryć zmiany w stawach, które nie dają jeszcze widocznych zmian na radiogramach wykonywanych standardowo. Pacjent układany jest na grzbiecie, dla zachowania symetrii ciała wkładany jest do odpowiedniego korytka, a jego kończyny tylne wyprostowuje się w stawach kolanowych równolegle do siebie.

Wykonanie pierwszego zdjęcia w zależności od wyników badania klinicznego (ortopedycznego), oraz rasy psa zaleca się już w wieku ok. 4-5 miesiąca życia, następnie w wieku ok. 8-9 miesiąca oraz po ukończeniu 15 miesiąca życia. Wtedy też można dokonać wpisu takiego zdjęcia do rodowodu zwierzęcia, po uprzedniej jego ocenie przez uprawnioną do tej czynności osobę (specjalistę radiologii).

Na prawidłowym zdjęciu rentgenowskim powinny znajdować się stawy biodrowe ułożone symetrycznie, widoczne stawy biodrowo-krzyżowe oraz oba stawy kolanowe w projekcji strzałkowej z rzepkami kolanowymi w środkowej części kości udowych. Tak wykonane zdjęcie daje największą szansę na prawidłową ocenę stawów.

Przykładowe rasy predysponowane do dysplazji:

• golden retriever,
  • labrador retriever,
  • owczarek niemiecki,
  • owczarek węgierski (kuwasz),
  • nowofunland,
  • rottweiler,
  • bloodhound,
  • berneński pies pasterski,
  • mastiff neapolitański,
  • bernardyn,
  • wyżeł niemiecki szorstkowłosy,
  • border collie,
  • mieszańce tych ras oraz inne psy najczęściej ras dużych.
Badanie stawów biodrowych