Narząd wzroku dostarcza zwierzętom wielu informacji o zmianach w otaczającym środowisku, i mimo, że nie jest dla nich najważniejszym narządem zmysłu (należą do tzw. „węchowców”) schorzenia narządu wzroku mogą stanowić poważny problem.

rentgen głowy
Nawet drobne zmiany zachowań naszych Pupili, zaobserwowanie: potykania się, wpadania na przeszkody, pojawienia się objawów strachu, niechęci wychodzenia na spacery, a nawet agresji do domowników, mogą wynikać z toczących się patologicznych procesów w obrębie narządu wzroku.Także w przypadku pojawienia się niepokojących wypływów z worków spojówkowych np.: wypływ ropny, krwisty, śluzowaty, lub gdy występuje objaw tarcia oka przez zwierzę o różne przedmioty, łapami, koniecznie należy udać się do specjalistycznej lecznicy na konsultację okulistyczną.

WCZESNA I PRAWIDŁOWA DIAGNOZA CHORÓB OCZU POLEGA NA DOKŁADNYM I KOMPLETNYM BADANIU OKULISTYCZNYM.

Badanie pacjenta rozpoczyna się od szczegółowych oględzin struktur oka i jego okolic, a następnie w wielu przypadkach następuje wykonanie dodatkowych badań diagnostycznych (wymazy bakteriologiczne, cytologiczne, hodowle mykologiczne itp.).

Do badania oczu stosuje się: lupy, oftalmoskop, paski do testu Schirmera(test łzowy), paski z fluoresceiną (BioGlo), środek znieczulający powierzchniowo (np.Alcaine), sterylny płyn do płukania oczu.

Patologiczne zmiany w obrębie narządu wzroku mogą dotyczyć różnych jego części anatomicznych:

• otoczenie oczu;
  • powieki, brzeg powiek, szpara powiekowa – zrośnięcie powiek, entropium, ektropium;
  • gałka oczna, jako całość, oczodół – nowotwory, ropowica/ropień, ciała obce;
  • widoczne części spojówki i twardówki – garbiak, zapalenie nadtwardówki;
  • rogówka – garbiak, melanoza, bielmo, wrzód, barwnikowe zapalenie;
  • przednia komora oka – nieprawidłowa zawartość komory, zapalenia błony naczyniowej;
  • tęczówka – zanik tęczówki, czerniak, szczelina;
  • źrenica – dyskoria, polikoria;
  • soczewka – zaćma, zmiany położenia, mało soczewkowość;
  • ciało szkliste – zwyrodnienie, pasożyty;
  • dno oka – postępujący zanik siatkówki, dysplazja siatkówki, odklejenie siatkówki.

Wczesne wykrycie chorób oczu daje dużą szansę na osiągnięcie sukcesu w terapii, nie należy bagatelizować żadnych symptomów. W przypadku spostrzeżenia niepokojących objawów należy skontaktować się z lekarzem weterynarii .