EKG - badanie elektrokardiograficzne, echo serca dla zwierząt

EKG pozwala przedstawić w formie graficznej zjawiska elektryczne zachodzące w trakcie pracy serca czyli proces depolaryzacji i repolaryzacji komór serca.

Pacjenci – psy i koty z problemami kardiologicznymi poza diagnostyką w postaci m.in. badania EKG mogą liczyć na fachową opiekę naszych lekarzy weterynarii, którzy w oparciu o swoją wiedzę zaproponują najlepsze dla danego przypadku leczenie.

Klinika Teodorowscy wykonuje EKG serca zwierząt przebywających na terenie województwa śląskiego oraz pozostałych województw w Polsce. Zadzwoń do nas i umów się na wizytę: +48 32 738 40 41.

EKG – informacje ogólne

EKG to badanie, które pozwala na ocenę i zapis zmieniającej się aktywności elektrycznej serca. Dostarcza informacji na temat częstotliwości pracy serca, jego rytmu oraz wewnątrzkomorowego przewodnictwa impulsów elektrycznych. Pozwala wykryć bloki i arytmie oraz inne zaburzenia w przewodnictwie mięśnia sercowego. Podczas badania można zaobserwować powiększenie mięśnia sercowego czy też zaburzenia elektrolitowe, które towarzyszą chorobom innych układów organizmu. Ma podstawowe znaczenie w rozpoznawaniu i ustalaniu sposobu leczenia zaburzeń rytmu serca.

Elektrokardiograf, czyli aparat EKG to urządzenie mierzące wartości natężenia prądu elektrycznego. Podczas badania tworzy obwód z elektrodami, które przyłożone są w różnych miejscach ciała.

Aparat EKG wzmacnia wykryte na powierzchni ciała potencjały. Są one następnie wyświetlane na specjalnym papierze lub ekranie monitora. Można więc powiedzieć, że elektrokardiograf stanowi graficzny zapis potencjałów elektrycznych, które są generowane przez serce podczas pracy.

Nasza klinika weterynaryjna posiada sprzęt do wykonania badania EKG u zwierząt – psów i kotów ze Śląska oraz innych województw. Zachęcamy do skorzystania z naszych usług, które świadczymy w ramach diagnostyki obrazowej, takich jak:

Przygotowanie do badania EKG

Badanie wykonywane jest w pozycji leżącej, siedzącej lub stojącej, jednak nie jest wymagane żadne specjalnego przygotowanie pacjenta jak np. w przypadku wykonywania USG jamy brzusznej czy badania endoskopowego. Pies nie musi być również na czczo oraz może mieć swobodny dostęp do miski ze świeżą wodą. W trakcie badania właściciel jest obecny, co często jest mile widziane, aby w tym czasie wspierać i ewentualnie uspokajać zestresowane zwierzę.

Przebieg badania elektrokardiograficznego u zwierząt – psów i kotów

Badanie to wykonuje się u psa i kota w spoczynku, w pozycji leżącej prawobocznej lub stojącej. Elektrody przypinane są do fałdów skóry na kończynach oraz na klatce piersiowej. W miejscu przypięcia elektrod stosowany jest alkohol lub żel. Samo badanie trwa od kilkudziesięciu sekund do kilku minut.

Należy zadbać o to, aby badanie było wykonywane w spokojnym otoczeniu, aby pacjent był wyciszony i zrelaksowany w celu eliminacji artefaktów.

Badanie jest nieinwazyjne, bezbolesne, a wyniki są dostępne od razu po jego wykonaniu. Sama procedura jest bezpieczna i może być wielokrotnie powtarzana.

Wskazania do wykonania EKG u psa i kota

Wskazania do wykonania badania EKG, to m.in.:

• wykryte podczas wizyty podstawowej zaburzenia rytmu serca,
  • omdlenia bądź epizody zasłabnięcia,
  • kontrola skuteczności leczenia zaburzeń rytmu serca,
  • optymalizacja terapii pacjenta kardiologicznego,
  • stan krytyczny pacjenta,
  • monitorowanie zwierzęcia podczas anestezji.

Najczęstsze choroby serca występujące u psów

Choroby kardiologiczne, które najczęściej dotykają psów to arytmia serca, endokardioza, czy syndrom SSS.

Przyczyn arytmii może być wiele. Mogą powstać jako konsekwencja chorób serca, chorób komórek mięśniowych serca, przyczyny mogą też spowodowane innymi schorzeniami. Tak jak przyczyn, tak rodzajów arytmii jest wiele. Każda z nich ma odmienne rokowania oraz postępowania terapeutyczne. Rasami, które mają największe skłonności do arytmii są owczarek niemiecki oraz bokser. Do objawów najczęściej zaliczamy nagłe osłabnięcia, utraty przytomności, apatię czy zmienny apetyt.

Częstą chorobą serca występującą u psów ras średnich i małych (m.in. jamników, maltańczyków, whippetów, pudli, shih tzu) jest endokardioza. W wyniku tejże choroby dochodzi do niedomykalności zastawki miedzy lewym przedsionkiem, a lewą komorą serca.

Objawy (zależne od stopnia zaawansowania choroby) to m.in. kaszel, szybkie męczenie się psa, zaburzenia oddechowe, omdlenia.

Leczenie polega na terapii farmakologicznej oraz regularnych kontrolach kardiologicznych.

Syndrom SSS (Sick sinus syndrome) to inaczej zespół chorej zatoki, czy choroba węzła zatokowego. Choroba ta wiąże się z zaburzeniami przewodzenia powodowanymi upośledzeniem czynności węzła zatokowo-przedsionkowego. Objawy syndromu SSS mogą być różne i są zależne od stopnia nasilenia zaburzeń czynności elektrycznej oraz skurczowej serca. Często obserwowane są utraty przytomności, chwilowe osłabienie, zmniejszenie wydolności wysiłkowej, a czasem nawet niespodziewana śmierć. Najczęściej podczas badania EKG obserwowane są następujące zmiany: bradykardia, zahamowanie zatokowe, tachykardia nadkomorowa. Rasy predysponowane do tego schorzenia to np. West Highland White Terriery, sznaucery miniaturowe, cocker spaniele, boksery, bulteriery.

Każda z wymienionych powyżej chorób jest możliwa do zdiagnozowania podczas badania EKG. Zachęcamy do wykonywania badań profilaktycznych kotów i psów w naszej klinice weterynaryjnej na Śląsku. Lekarz przeprowadza wówczas kontrolę stanu zdrowia zwierzęcia, a w razie wątpliwości może skierować pacjenta na bardziej szczegółowe badania. Profilaktyka daje większą szansę na wczesne wykrycie ewentualnego schorzenia i podjęcie odpowiednich kroków mających na celu wyleczenie zwierzęcia.

Elektrokardiogram u zwierząt – cennik

W celu zapoznania się z kosztami konsultacji kardiologicznej i wykonywanego w naszej klinice badania EKG, echokardiogramu czy też pomiaru ciśnienia zapraszamy do kontaktu telefonicznego, podczas którego nasz zespół dokładnie odpowie na wszystkie nurtujące pytania i wątpliwości.

EKG – obszar świadczenia usług

Świadczymy usługi dla pacjentów z terenu województwa śląskiego, jak również z całej Polski i zagranicy. Nasi pacjenci przyjeżdżają do nas ze swoimi właścicielami m.in. z: Rudy Śląskiej, Pszczyny, Lędzin, Bielska-Białej, Bierunia, Oświęcimia, Czechowic-Dziedzic, Gliwic, Skoczowa, Tychów, Imielina, Jaworzna, Kętów, Knurowa, Mysłowic, Rydułtów, Rybnika, Wodzisławia Śląskiego, Żor, Katowic.

Nasza kadra

Lekarze pracujący w Klinice Teodorowscy wykonują swoją pracę z pasją. Nasi pracownicy starają się, aby każde zwierzę, które trafi do naszej kliniki jak najszybciej wróciło do zdrowia.

Opinie klientów, którzy korzystali z usługi badania elektrokardiograficznego w naszej klinice

Nasi klienci są zadowoleni z naszych usług z zakresu badań EKG. Cenią nasz profesjonalizm oraz zaangażowanie lekarzy. O zadowoleniu mogą świadczyć opinie, np. "Bardzo bardzo oddani lekarze z misją, z sercem, z powołaniem. Pierwszy raz w życiu lekarz dzwonił do mnie kilka dni po wizycie zapytać jak się miewa zwierzak.”.

EKG zwierząt – najczęściej zadawane pytania

Czy pies lub kot musi być na czczo przed wykonaniem badania EKG?

Nie ma konieczności, aby badane zwierzę było na czczo.

Czy do badania EKG zwierzę musi być w znieczuleniu?

Badanie EKG przeprowadzane jest bez zastosowania znieczulenia.

Ile kosztuje badanie EKG kota lub psa?

W celu poznania kosztów badania prosimy o kontakt z naszą Kliniką pod numerem telefonu +48 32 738 40 41.

Bibliografia:

Mike Martin, EKG u małych zwierząt. Poradnik wykonywania EKG. Wyd. 3, Warszawa, SIMA WLW, 2000, ISBN 83-60104-20-4

Badanie elektrokardiograficzne – EKG