Choroby serca i układu krążenia są jednym z częstszych schorzeń u zwierząt. Mogą one występować u zwierząt w każdym wieku, bez względu na rasę, wielkość czy płeć zwierzęcia. Często właściciele mylnie łączą objawy wskazujące na chorobę układu sercowo-naczyniowego ze starością pupila, wysoką temperaturą otoczenia, otyłością lub grubym futrem zwierzęcia.

Co jest więc przyczyną tego, że Państwa zwierzę zaczęło się szybciej męczyć?

Przyczyny mogą wynikać z niedomykalności zastawek lub przecieków wewnątrzsercowych – powoduje to zaleganie krwi w komorach serca i adaptację mięśnia sercowego polegającą na poszerzeniu komór – kardiomiopatia rozstrzeniowa (DCM).

Drugą przyczyną są zwężenia prawego lub lewego ujścia tętnicznego lub nadciśnienie tętnicze – w takim przypadku dochodzi do kompensacyjnego przerostu mięśnia sercowego do wewnątrz. Komora zmniejsza swoją pojemność, co powoduje wyrzucanie mniejszej ilości krwi na obwód. Przerost taki najczęściej zdarza się u kotów – kardiomiopatia przerostowa (HCM).
Ponadto objawy niewydolności serca, powodujące zmniejszone napełnianie serca mogą powodować przyczyny mechaniczne, takie jak płyn w worku osierdziowym.

Jakie objawy powinny zaniepokoić właścicieli?

• nietolerancja wysiłkowa – wysiłek sprawia szybsze niż zawsze męczenie się zwierzęcia, osłabienie, ospałość;
  • kaszel – nasilający się w szczególności po wysiłku/ekscytacji, lub w nocy;
  • omdlenia, zapaść;
  • trudności oddechowe, zapaść;
  • krwioplucie;
  • brak apetytu, utrata wagi;
  • powiększenie zarysu brzucha;
  • obrzęki kończyn;
  • bladość błon śluzowych, zimne kończyny, ogon;
  • sine błony śluzowe, język;
  • słabszy wzrost szczenięcia w porównaniu do reszty miotu;
  • u kotów dodatkowo niedowład kończyn miednicznych.

Należy pamiętać, że występowanie powyższych objawów nie jest jednoznaczne z chorobą układu krążenia, mogą być powodowane przez zaburzenia innych narządów niż serce.

Oczywiście schorzenia serca i układu krwionośnego mogą występować u każdego pupila, jednak są rasy, które są szczególnie predysponowane i należałoby u nich wykonywać raz na rok kontrolę kardiologiczną. Do ras tych należą:

• dobremany;
  • wilczarze irlandzkie;
  • charty szkockie;
  • dogi niemieckie;
  • owczarki niemieckie;
  • boksery;
  • golden retrievery;
  • jamniki;
  • yorkshire teriery;
  • pudle;
  • maine coony;
  • ragdolle;
  • koty norweskie leśne;
  • brytyjskie krótkowłose;

W celu diagnostyki chorób i wad układu krążenia wykonuje się następujące badania:

• elektrokardiografia (EKG)
  • zdjęcie radiologiczne klatki piersiowej w projekcji lewobocznej, prawobocznej oraz strzałkowej
  • fonokardiograficzne (PCG)
  • echokardiograficzne

Badania te pozwalają postawić rozpoznanie oraz wdrożyć odpowiednie leczenie farmakologiczne lub chirurgiczne.